Communicatie met, en belangrijke informatie voor ouders

obs Samen Een - Ouders - Communicatie, ouderbijdrage, ouderraad en medezeggenschapsraad.

Communicatie met ouders

De betrokkenheid van ouders bij hun kind en de school vinden we belangrijk. Daarom hechten we veel waarde aan de communicatie met ouders. Maak je je zorgen over je kind of heb je een vraag? Neem dan contact op met de groepsleerkracht; we trekken graag samen op.

We vinden het belangrijk om inzicht te geven in ons onderwijsaanbod, onze visie, de resultaten en wat er gebeurt in de school. Dit doen we op verschillende manieren:

Schriftelijke informatie

Eenmaal per maand komt er een nieuwsbrief uit. Daarmee informeren we ouders en kinderen over lopende zaken in de school en er staat altijd een agenda voor de komende weken in.

Website

Nieuws, algemene info, het vakantierooster, de schoolgids en achtergrondinformatie, staat op deze website.

Parro

Parro is onze veilige communicatie app. In deze app sturen wij berichten over praktische zaken, vragen wij om ouderhulp en sturen wij nieuws en foto’s van de klas en activiteiten. Ook plannen wij hierin onze portfoliogesprekken en kunt u in een handomdraai intekenen. Dit alles in een veilige omgeving beheerd door de leerkracht. Schoolkassa is onderdeel van Parro en vanuit hier innen de ouderraad en wij de ouder- (OR) en TSO bijdragen.

Ouderbijdrage

Wij vragen een vrijwillige ouderbijdrage voor zaken die niet door de overheid betaald worden maar die we wel belangrijk vinden voor de ontwikkeling van onze leerlingen. De bijdrage wordt door de verschillende Ouderraad-commissies gebruikt voor het organiseren van feesten en andere activiteiten voor de kinderen. Het Sinterklaasfeest, kerstdiner, drinken en wat lekkers bij sporttoernooien en materiaal voor bijvoorbeeld een kunstproject.

Groep 1 t/m 4

Het totaal bedrag bestaat uit het schoolreisje (ouders/verzorgers betalen zelf het schoolreisje voor kind(eren)) en de vrijwillige ouderbijdrage.

De ouderraad int twee keer per jaar:

• Oktober: Schoolreisje € 35,50
  • Januari: Vrijwillige ouderbijdrage van € 42 per jaar

Groep 5 t/m 7

Het totaal bedrag bestaat uit het schoolreisje (ouders/verzorgers betalen zelf het schoolreisje voor kind(eren)), de vrijwillige ouderbijdrage en een eventuele aanbetaling* voor het groep 8 kamp.

De ouderraad int drie keer per jaar:

• Oktober: Schoolreisje € 35,50
  • Januari: Vrijwillige ouderbijdrage van € 42 per jaar
  • April: Aanbetaling groep 8 kamp € 40

Groep 8

De ouderbijdrage in groep 8 bestaat uit betaling voor extra activiteiten voor groep 8 (usb stick musical, activiteiten etc), de vrijwillige ouderbijdrage en het 3-daagse schoolkamp groep 8.

De ouderraad int drie keer per jaar:

• Oktober: Extra activiteiten groep 8 € 36
  • Oktober: Vrijwillige ouderbijdrage € 42
  • Januari: Kamp € 150.

De ouderraad stuurt een nota via Parro. De nota kunt u voldoen met een iDeaI-betaling.

* In verband met extra kosten voor de kinderen in groep 8, willen we ouders de mogelijkheid geven het kampgeld gespreid te betalen. Vanaf groep 5 komt er jaarlijks een betaalverzoek om het kampgeld in etappes te betalen. Er wordt per leerling bijgehouden hoeveel er is betaald. In groep 8 komt er een betaalverzoek voor het resterende deel. Mocht jullie kind eerder de school verlaten, dan wordt het bedrag vanzelfsprekend terugbetaald.

Ouderraad

De ouderraad (OR) streeft ernaar een actieve bijdrage te leveren aan het plezier en de ontwikkeling van de kinderen op school. De belangrijkste taak is het ondersteunen van het schoolteam bij het organiseren van activiteiten en evenementen die buiten het lespakket vallen; Sinterklaas, kerst, de Kinderboekenweek, nationale voorleesweek, schoolreisje, meester- en juffendag, sportdag, schoolfotograaf en het eindfeest. De ouderraad bestaat uit verschillende commissies. Ieder OR-lid is vertegenwoordigd in één of meerdere commissies. Er wordt door ons ongeveer 6 keer per schooljaar vergaderd. Vanuit de commissies wordt verslag gedaan en wij beheren de vrijwillige ouderbijdrage.

De bevoegdheden van de ouderraad zijn neergelegd in het OR-reglement. De ouderraad kent een bestuur waarvan de voorzitter, de penningmeester, de secretaris en de vicevoorzitter deel uitmaken.

Ouderraadcommissies zijn:

• NME; Natuur en Milieu Educatie
  • Feestcommissie
  • Schoolreiscommissie
  • Kunst en Cultuur
  • Bibliotheek
  • OR leden

De huidige samenstelling van de OR:

Marije van der Pavert (voorzitter)
Rutger Tas
Annika Plaisier
Wilma Groenenburg
Lianne Boomsma
Ellen Venema

Medezeggenschapsraad

De Medezeggenschapsraad (MR) is een beleidsorgaan dat zich bezighoudt met beleidszaken op schoolniveau. De MR is een wettelijk verplicht orgaan en bestaat uit een oudergeleding en een personeelsgeleding. Elke school is wettelijk verplicht een Medezeggenschapsraad te hebben. De MR heeft over een groot aantal onderwerpen advies- en instemmingsrecht. De MR vergadert ongeveer iedere zes weken, daarbij is vaak de directeur gedeeltelijk, op uitnodiging van de MR, aanwezig.

De huidige samenstelling van de MR:

Oudergeleding:

• Elise de Wijn (voorzitter)
  • Elize Botermans
  • Tielke van der Wal

Personeelsgeleding:

• Merel Meijdam
  • Monique Visser
  • Claudia Kotterlink

‘Werken bij Samen Een geeft mij energie, omdat …

we samen uitdagingen durven aangaan en vertrouwen hebben dat het lukt.

Britt
Groep 3